Golftips

Vaste routines

GolflesTip HCP 36 tot 0

Het is belangrijk om vaste routines in je golfspel in te bouwen. De voorbereiding tot een slag noemen we in golf de pre-shot routine. Zorg er voor dat u bij alle golfslagen een goede vaste pre-shot routine leert. Schrijf deze routine’s van: putten, chippen, bunker, swing, ect.. een keer op, zodat je ze kan perfectioneren. Er zitten namelijk veel belangrijke basis principes in. Misschien bent u zich er niet van bewust dat bij bepaalde slagen u belangrijke punten vergeet. Zeker als het spannend wordt is een goede routine de houvast. In een pre-shot routine zit alles verwerkt wat nodig is voor de perfecte slag. U visualiseert een duidelijk beeld van de swing, balvlucht en landingsgebied. De concentratie en focus ontstaat in deze voorbereiding. Een “waggel” een paar keer bewegen voor een slag met de club, polsen en armen zorgen bijvoorbeeld voor de juiste spierspanning en ritme. Train de routine zo vaak mogelijk thuis, daarna op de drivingrange. U zal na veel training uw nieuwe routine´s steeds vanzelfsprekender en makkelijker gaan vinden. Uiteindelijk komt u in de automatische piloot. Heel veel plezier met oefenen en het spelen in de baan.

Let op ! Sla de bal alleen als u een positief gevoel over de slag heeft.

Golf Inspeel routine

Hoe ga ik op de golfbaan voor een wedstrijd inlaan?

Een golftraining inspeel routine kan u helpen! Dit is een standaard inspeelroutine die je persoonlijk kan aanpassen aan de hand van behoeftes, gevoelens en ervaringen die je tijdens de oefenrondes gemaakt hebt.

Voordat je op de baan bent

Zorg ervoor dat je alles tiptop voorbereid hebt (clubs, ballen, eten, drinken etc.), en dat je minimaal 3 uur voor je starttijd opstaat in verband met je bioritme.

Algemene doel inspeelroutine op de baan

Routine brengt rust voor de ronde. Mentaal er klaar voor worden. Fysiek er klaar voor worden

Putt

Doel: Gevoel voor afstand krijgen.

Drills

  • 3 × 3 ballen bij elkaar putten (5 meter) (zonder hole om negatieve ervaringen te vermijden)
  • 3 × 3 ballen naar de rand van de green putten (5 meter). (zonder hole om negatieve ervaringen te vermijden)
  • 3 × 3 ballen vanuit 8 tot 12 meter bij de hole putten vanuit verschillende liggingen.
  • 3 × 3 ballen 30 cm putt
  • 3 × 3 ballen 60 cm putt
  • 3 × 3 ballen 90 cm putt
  • 3 × 3 ballen 120 cm putt

           

Chip

Doel: Analyseren vlucht-, rolverhouding.

Drills

  • 2×3 ballen chippen met sw en 8 (uitmeten hoeveel vlucht + hoeveel rol de bal heeft)
  • Paar ballen naar de vlag chippen met pre-shot routine van 5 / 10 / 15 meter

Wedge

Doel: Gevoel voor afstand krijgen.

Drills

  • Paar ballen 35 meter + 45 meter (kijken hoeveel de bal rolt na landing)
  • Paar ballen met pre-shot routine naar de vlag toe slaan

Bunker

Doel: Kwaliteit + hoeveelheid zand.

Drills

  • Paar ballen eruit slaan (normale ligging)
  • Paar ballen hoog en kort 5 tot 10 meter
  • Paar ballen wat langer er uit. 10 tot 20 meter

Swing

Doel: Warm worden, los maken.

Drills

  • Draai + stretchoefeningen, daarna een paar oefenswings
  • Halve swing met Sw (10 ballen)
  • 5 ballen met ijzer 9, 7, 5, en dan met Driver:
  • 2 zonder doel (en zonder waardeoordeel) en 3 met doel inclusief pre-shot routine
  • Sla met je ijzer 5 ook 2 fade ballen en 2 draw ballen ( fade en draw max 3 meter )
  • Stoppen met de club waarmee je op hole 1 afslaat
  • Wat moet je doen om met een goed gevoel op de tee te staan. Heb je alles bij je wat je nodig hebt?

Flightscope

Flightscope

Video V1 Systeem

Video V1 Systeem

 

NGF 9 stappenplan

Ga direct naar het 9 stappenplan9-stappenplan-naar-handicap-36-stap-3

De Plane Swing

Ga direct naar de Plane Swing